Wednesday, April 1, 2009

BOKEH itu DOF

Mekaseh Nur Axiliana,

Ko nak wat bokeh atau DOF pakai lense standard? maksud lense standard tuh yang aku paham kit lense (contoh 18-55mm, atau 18-135mm). Sebenarnyer ko kene paham dulu macamane bokeh tuh terjadi~ stakat ilmu aku yg cetek ni aku rasa 3 benda jer yg ko kene amik pot.

1) panjang lense
biasanyer bokeh yg best perlukan focal length yang panjang.. nak kata panjang sangat tak ler jugak.. stakat 85mm prime dah memadai~ kalu ko kate standard lense macam kat atas tuh, aku rasa boley juga tapi ko kene close up skek (bukan macro tau, close up je..~) sbb dulu pon aku penah try pakai 18-55mm wat bokeh.. agak payah sikit ler.. then lepas banyak xperimen, ko akan tau kedudukan mana yang dperlukan utk mendapat bokeh yg best menggunakan lense standard tuh. satu cara yang aku pakai kalu guna 18-55mm nih, aku maximum kan zoom dia (55mm), close up skek, then fokus pada subjek, snap! hasilnyer pon agak membanggakan jugak. tp aku terlupa mana aku simpan gambo tuh.. dah takde dalam koleksi ku~

2) maximum aperture 
kalu boleh, aperture yang ko pakai mestilah maximum habis habisan! paham maksudku? ok, maksud maximum tuh ialah bukaan aperture ko sebesar mungkin. setiap lense ada maximum f nyer sendiri. tak semua lense boley wat f1.4 (besor tuh! dasyat bokeh nanti~) kalu ko pakai 18-55mm tuh, aku rase f3 atau f4.5 macam tuh la.. sudah bley wat bokeh. kalu dah f5 keatas tuh, dah xcantek bokehnyer~

3) background subjek
sebelum tuh lupa nk cakap, jarak background ngan subjek perlu jauh, baru nampak depth~ kalu ko nk shoot malam, lg best. make sure background ada lampu lampu skek.. baru menyerlah bokehnyer, nyum nyum~

aku rase kalu ko ikut tips/cara aku nih, insyallah, ko akan dapat best result. so, tuh ape tersengeh lg tuh, pegi la shot gambo!

Contoh gambar yang aku snap pakai 24-85mm:

*DOF=depth of field

6 comments:

  1. wah ada blog sendiri sekarang!

    maju terus maju.. keep it up cyrus!

    ReplyDelete
  2. joe
    sila sila, jgn segan segan~ sama sama blajar~

    ReplyDelete
  3. Wah gempar dia!!hahaha...
    Saya faham habis-habisan bang..
    Macmana nak buat bokeh pakai kamera kompak lak..?

    Err..Salah term bang
    Focal lense = Focal length

    ReplyDelete
  4. alamak.. sowei bebeh, gua budak baru belajar~ adess

    ReplyDelete